Bra eller dåligt ord, egentligen?

Två ord jag har tänkt på är ganska intressanta, dels för att Daniel alltid tycker jag använder dom fel, tex:

Jag mår så fruktansvärt bra idag.

Eller:

Jag mår så fantastiskt dåligt idag.

Han tycker det är fel att använda fruktansvärt som är negativt i en positiv mening och tvärtom med fantastiskt.
Jag tycker dock att det förstärker på ett mycket bättre sätt om man mixar till det lite, och det gör ju uttrycket så mycket mer intressant.

MEN! Tillbaka till min första tanke.

Jag tycker egentligen att det är konstigt att ordet fruktansvärt är negativt, eftersom frukt är väl inte dåligt? och inte heller ordet värt... Eller?

Och samma sak med fantastiskt, varför är det ett bra ord? ordet fan är ju med och även ordet antast, och det är väl ändå inga bra ord??? Vem vill bli antastad av ett fanskap?

Varför gör två bra ord tillsammans ett dåligt ord och två dåliga ord ett bra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0